منار فیروزآباد بردسکن

نویسنده

  • اسماعیلی, مژگان
چکیده مقاله:

رشد هنر معماری در دورۀ سلجوقی از هند تا آسیای صغیر مشهود است. معماری در این دوران به اوج شکوفایی خود رسید؛ به گونه ای که خلاقی تهای هنری به ویژه در معماری مذهبی بسیار چش مگیر است و همین امر موجب تحولی عظیم در اساس معماری شد. سلجوقیان برای هنر معماری توازن و تعادل به ارمغان آوردند. منار فیروزآباد بردسکن از آثار معماری بسیار زیبا و خلاقۀ این دوره به شمار می آید. منابع تاریخی از دلائل اهمیت جغرافیایی این منطقه سخن می گویند؛ آنچه که موجب شده بود حاکمان به آبادی آن نواحی بپردازند. این مقاله بر آن است با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی ویژگی های معماری منار و خوانش کتیبه های آن بپردازد. منار فیروزآباد بردسکن یکی از مناره های اولیۀ دورۀ سلجوقی است که توسط شرف الملک ابوسعد محمد بن منصور بن محمد خوارزمی، از مستوفیان دیوانی این دوره ساخته شده است. تزئینات این منار الگویی برای نماآرایی مناره ها از غرب تا شرقِ ایرانِ آن زمان، از موصل و دقوق عراق گرفته تا نگار بافت و کرمان، به شمار می آمده است. این نوشته ضمن پژوهش در پیشینۀ تاریخی و متن کتیبه های منار فیروزآباد، برگ روشن دیگری از تاریخ معماری دورۀ سلجوقی را می گشاید و بر بسیاری از نظرات طرح شده دربارۀ تاریخ و قدمت این منار خط بطلان می کشد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

کتیبه کاشی منار مسجد جامع دامغان

این مقاله فاقد چکیده می​باشد.

متن کامل

کتیبه کاشی منار مسجد جامع دامغان

این مقاله فاقد چکیده می​باشد.

متن کامل

جستاری در باب «منار»

منار یکی از عناصر کالبدی ویژه در بناهای مذهبی اسلامی است که پیشینه ای کهن در معماری ایران قبل از اسلام داشته است. در خصوص ریشه شکل گیری منار نظرات مختلفی مطرح شده است. در این پژوهش زیگورات, یکی از بناهای شاخص تمدن بین النهرین و یکی از بناهای مذهبی عمده در تاریخ تمدن, سرمنشاء و نمونه نخستینِ منار امروزین به شمار رفته است. این عنصر در طی تاریخ و در پی تغییر درک انسان از مفهوم دین و همچنین در ترکیب...

متن کامل

مدیریت محیط در فیروزآباد

فیروزآباد یکی از شهرهای استان فارس در جنوب ایران می­ باشد که در آن به مدیریت محیط کمتر توجه شده است. در این مقاله با استفاده از روش مطالعه سیستم های ار ضی عوامل موثر در ساختار سیمای کنونی سیستم های مزبور شناخته شده و نقش انسان در تخریب محیط و تشدید فرسایش و تغییر سیمای محیط فیروزآباد تعیین گشته است. در پایان پیشنهاداتی جهت بهبود روش های مدیریت محیط در منطقه مورد تحقیق ارائه شده است.

متن کامل

نگاهی نو به کتیبه پل فیروزآباد

این مقاله فاقد چکیده می​باشد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 36  شماره 71

صفحات  3- 12

تاریخ انتشار 2016-03

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023